Rieder: New York Timesin vasarat Amazon

Anonim

Amazon perustaja ja toimitusjohtaja Jeff Bezos on tunnettu hänen haluttomuudestaan ​​puhua tiedotusvälineille, ei koskaan pidä mielessä, että hänellä on yksi kansakunnan tärkeimmistä sanomalehdistä The Washington Post .

Joten ei ole yllätys, että hänen kansansa eivät tehneet Bezosia New York Timesille, koska uutistoimisto valmisteli tuhoisan raportin Amazonin työoloista.

Teos lähetettiin lauantaina ja juoksi seuraavana päivänä. Sunnuntai-iltana löydettiin Bezos vahingonhallintatilassa, kirjoitettiin muistio työntekijöille - nopeasti vuotanut lehdistölle - vastaten voimakkaaseen syytteeseen siitä, miten online-vähittäiskaupan jättiläinen kohtelee työntekijöitään.

Bezos puolustaa työoloja Amazonissa

Joskus voimakas hahmo voi vaikuttaa uutiskirjeen muotoon ja kääntää sen, mikä olisi voinut olla juna-hylyn huomattavasti hyvänlaatuisemmaksi kappaleeksi. Pitkäaikainen suhdetoimintajohtaja David Umansky muistuttaa, kun hänen silloinen pomo Joan Claybrook teki kansallisen valtatien liikenneturvallisuushallinnon johtajana juuri sen - yhden televisio-uutisista - kaikkein pelottavimmista luvuista, 60 minuutin pituinen isäntä Mike Wallace.

Mutta tarvitset tavarat, jotta strategia toimii. "Tässä tapauksessa, koska tosiasiat näyttävät niin pahoilta, olisin ilmoittanut, että Bezos ei vastaa", sanoo Umansky, entinen huippu PR-kaveri Smithsonian-instituutissa, joka nyt valvoo julkisia asioita Kolumbian piirin talousjohtajalle. (Amazon salli Timesin haastattelemaan joitakin työntekijöitä.)

Dan Eaton, San Diegon valtionyliopiston etiikan luennoitsija ja työllisyysasiamies, on samaa mieltä siitä, että Bezos teki oikean puhelun. "Mikään Bezos ei olisi voinut sanoa, kun artikkeli valmisteltiin, olisi voinut viitata entisten työntekijöiden tarinoihin, jotka ovat New York Timesin kappaleen pakottavimpia näkökohtia", Eaton sanoo. "Tapaa, jolla Mr. Bezos käsittelee tätä, antaa hänelle hallita viestiä ja antaa hänelle mahdollisuuden rajoittaa todennäköisyyttä, että tarina jättää pysyvän vaikutuksen yhtiön faneille."

Ehkä se ei jätä pysyvää vaikutusta fanien legioihin, mutta tarina pysyy todennäköisesti monien lukijoiden parissa. Se oli syvästi hämmentävää tarkastella Amazonin yrityskulttuuria.

Toki digitaalisen aikakauden aikana olemme koko ajan valtava määrä aikaa. Jopa analogisina päivinä, journalismi, vain yhden ammatin nimeäminen, vaati rankaisemaan tuntia, jos aiot tehdä sen hyvin.

Käynnistyksen aikana ympäri vuorokauden työskentely on usein annettu. Mutta Amazon oli käynnistynyt vuonna 1995. Nyt se on valtava perustettu yritys, jossa on 180 000 työntekijää.

Times- teos kuvasi "mustelman työpaikkaa", jossa jopa nykypäivän standardien mukaan työaika on hullua, mikä antaa vähän aikaa henkilökohtaiseen elämään. Se kertoi työntekijöille, joilla oli lääketieteellisiä ongelmia, jotka rangaistiin siitä, että heillä oli henkilökohtaisia ​​asioita häiritsemässä heidän työnsä suorituskykyä. Siinä kuvattiin kulttuuria, jossa työntekijöitä kannustettiin anonyymisti paheksumaan kollegoitaan.

Yhdessä ikimuistoisessa lainauksessa entinen työntekijä sanoo, että "Amazon on siellä, jossa ylikorvaajat tuntevat itsensä huonosti."

Kirjanmielinen journalismi paljasti selkeästi Amazonissa. Yritys reagoi harvoin huonoon lehdistöön, mutta Bezos lähetti nopeasti muistion henkilöstölle Times- artikkelista. Kiinnostavaa kyllä, ei ollut Donald Trump -tyylistä ampumasta-messenger-vituperaatiota. Ja Bezos ei kiistänyt mitään yksityiskohtia. Hänen ohjuksessaan oli enemmän surua kuin vihainen sävy.

Amazon.comin perustaja ja toimitusjohtaja Jeff Bezos.

"NYT-artikkelissa on näkyvästi esillä anekdootteja, jotka kuvaavat järkyttävän hallitsevia käytäntöjä, mukaan lukien ihmiset, joita hoidetaan ilman empatiaa ja kestävät perheen tragedioita ja vakavia terveysongelmia", Bezos kirjoitti. Jos he kohtaavat tällaisen käyttäytymisen, Bezos kehotti työntekijöitä raportoimaan siitä joko henkilöresursseille tai suoraan hänelle, lisäämällä: " Vaikka se on harvinainen tai eristetty, meidän suvaitsevaisuutemme tällaisen empatian puutteen on oltava nolla."

Hän jatkoi sanomallaan: "En tunnista tätä Amazonia, ja toivon kovasti, ettet myöskään. En myöskään usko, että jokainen yritys, joka ottaisi esitetyn lähestymistavan käyttöön, voisi selviytyä, paljon vähemmän menestyvä, nykypäivänä voimakkaasti kilpailukykyinen teknologian vuokrausmarkkinat. "

Yksi kappale Times- kappaleesta hyppäsi minulle. Se sanoo, että sanomalehti oli haastatellut "yli 100 nykyistä ja entistä Amazonialaista - johtoryhmän jäseniä, henkilöstöjohtajia, markkinoijia, vähittäiskaupan asiantuntijoita ja insinöörejä, jotka työskentelivät Kindlen ja päivittäistavaroiden toimituksiin liittyviin hankkeisiin äskettäiseen matkapuhelimen käyttöönottoon ." Se on paljon haastatteluja, ja se on avain tämäntyyppiseen vankkaan, kovaan iskuun. Se antaa artikkelille lopullisen tunteen, että tämä on.

Tällainen sitoutuminen heijastaa Timesin päätöstä jatkaa suuria investointeja journalismiin, kun otetaan huomioon digitaalisen aikakauden suuret taloudelliset haasteet. Hänen haastattelussaan New York Times Co: n toimitusjohtaja Mark Thompson, sanomalehden julkinen toimittaja Margaret Sullivan kertoo, että buyoutista huolimatta sillä on edelleen vankka 1300-vuotisuutiset.

Times raportoi aiemmin tässä kuussa, että sillä on nyt yli miljoona maksavaa digitaalista asiakasta, mikä on huomattava määrä, koska se ei ollut niin kauan sitten kerrottu, että kukaan ei koskaan maksa online-journalismia.

Tämä määrä ja journalismin menot eivät ole sidoksissa toisiinsa.

Seuraa kolumnisti Rem Riederia Twitterissä @remrieder